Sprawozdanie
z realizacji innowacji pedagogicznej w klasie VI c SP 35
w Gdańsku „ Narzędzia Microsoft a kompetencje kluczowe uczniów”
Innowację pedagogiczną „ Narzędzia Microsoft a kompetencje kluczowe uczniów” realizowano metodą CLIL w czasie zajęć języka angielskiego i historii oraz zajęć dodatkowych. Zajęcia odbywały się średnio 1 lub dwa razy w miesiącu.
Realizacja zajęć odbywała się z wykorzystaniem bezpłatnego programu Skype w klasie, stanowiącego bazę klas, prelegentów, wycieczek do współpracy online. Korzystaliśmy też aplikacji Microsoft: Skype (aplikacja do połączeń międzynarodowych), Sway (tworzenie prezentacji) i Flipgrid (nagrywanie wypowiedzi, filmików)
Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
- refleksyjne używanie nowych technologii
- kształtowanie kompetencji kluczowych
- wzmacnianie sztuki negocjacji, komunikacji w języku ojczystym i obcym
- współpracowanie w środowisku międzynarodowym
- zwiększanie motywacji do nauki języka angielskiego i historii,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego i historii,
- poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji,
- poznanie możliwości programów komputerowych i Internetu,
- rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
- budowanie pozytywnych relacji społeczności szkolnej i wizerunku szkoły
Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano założone tematy oraz tematy dodatkowe:
- współpraca projektowa Skype „Ludzie, którzy mieli wpływ na dzieje ludzkości” – marzec/kwiecień 2019
- współpraca projektowa Skype oraz aplikacje Sway i Flipgrip „Fakty o twoim kraju” – maj/czerwiec 2019
- Mystery Skype – gra – zagadka z uczniami z Indii – jakie to zwierzę wrzesień 2019
- wirtualna wycieczka Skype – muzeum w Wyoming o prawach kobiet – październik/listopad 2019
- prelegent Skype z Australii oraz aplikacje Sway i Flipgrid– porównanie polskich i australijskich tradycji Bożego Narodzenia – grudzień 2019
- prelegent Skype z USA – wspomnienia II wojny światowej na Pacyfiku – styczeń/ luty 2020
- dodatkowy projekt Skype – Climate Action Project – październik 2019- filmy prezentacje o zmianach klimatycznych, wspólne sadzenie drzewka
- dodatkowe wirtualne wycieczki online: park Yellowstone, Jezioro Tahoe
- Ewaluacja
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, zostały przygotowane ankiety: dla uczniów i rodziców. Szczegółowa analiza obserwacji uczniów oraz danych pozyskanych w wyniku przeprowadzenia ankiet pozwoliła ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.
Wnioski:
Obserwacja uczniów podczas zajęć pozwala na wysunięcie następujących wniosków:
Uczeń:
- umie refleksyjne korzystać z nowych aplikacji
- kształtuje kompetencje kluczowe
- pracuje w przestrzeni wirtualnej
- pracuje zespołowo i w grupie
- skutecznie komunikuje się w języku polskim i angielskim
- zbiera nowe informacje i dzieli się nimi
- zdobywa nową wiedzę historyczną i stosuje ją w zadaniach projektowych
- umie wyciągać wnioski w zadaniach projektowych
- podejmuje decyzje w realizacji zadań
- poszerza swoją wiedzę językową, historyczną, kulturową
- otwiera się na nowości
Placówka:
- zwiększenie kompetencji kluczowych uczniów
- wzmacnianie współpracy międzynarodowej, kształtowanie otwartości, tolerancji
- urozmaicenie procesu uczenia się i nauczania
- poznanie nowych form i metod uczenia się i nauczania
- poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły
- budowanie pozytywnego i nowoczesnego wizerunku szkoły w wymiarze lokalnym i międzynarodowym
- wspieranie innowacyjności i pozytywnych relacji w społeczności szkolnej
W wyniku przeprowadzonej wśród rodziców ankiety, można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć polegała na uatrakcyjnieniu zajęć, zapoznaniu uczniów do pracy online oraz zwiększenia wiedzy językowej i historycznej. Wpłynęła również na umiejętność kształtowania kompetencji kluczowych.
Wyniki ankiety przeprowadzonej natomiast wśród dzieci, utwierdzają w przekonaniu, że zajęcia związanie z aplikacjami są dla nich atrakcyjne oraz, że przyczyniły się do rozwoju ich zainteresowań nowoczesnymi technologiami. Uczniowie oczekują kontynuacji zajęć.
Nauczyciel realizujący: Małgorzata Buszman, Sylwia Kunze