Sprawozdanie

z realizacji  innowacji pedagogicznej w klasie VI c  SP 35 

w Gdańsku „ Narzędzia Microsoft a kompetencje kluczowe uczniów”

 

Innowację pedagogiczną „ Narzędzia Microsoft a kompetencje kluczowe uczniów” realizowano metodą CLIL w czasie zajęć języka angielskiego i historii oraz zajęć dodatkowych. Zajęcia odbywały się średnio 1 lub dwa  razy w miesiącu.

 

Realizacja zajęć odbywała się z wykorzystaniem bezpłatnego programu Skype w klasie, stanowiącego bazę klas, prelegentów, wycieczek do współpracy online. Korzystaliśmy też  aplikacji Microsoft: Skype (aplikacja do połączeń międzynarodowych), Sway (tworzenie prezentacji) i Flipgrid (nagrywanie wypowiedzi, filmików)

 

Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:

 

  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
  • refleksyjne używanie nowych technologii
  • kształtowanie kompetencji kluczowych
  • wzmacnianie sztuki negocjacji, komunikacji w języku ojczystym i obcym
  • współpracowanie w środowisku międzynarodowym
  • zwiększanie motywacji do nauki języka angielskiego i historii,
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego i historii,
  • poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji,
  • poznanie możliwości programów komputerowych i Internetu,
  • rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
  • budowanie pozytywnych relacji społeczności szkolnej i wizerunku szkoły

 

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano założone tematy oraz tematy dodatkowe:

  1. współpraca projektowa Skype „Ludzie, którzy mieli wpływ na dzieje ludzkości” – marzec/kwiecień 2019
  2. współpraca projektowa Skype oraz aplikacje Sway i Flipgrip „Fakty o twoim kraju” – maj/czerwiec 2019
  3. Mystery Skype – gra – zagadka z uczniami z Indii – jakie to zwierzę wrzesień 2019
  4. wirtualna wycieczka Skype – muzeum w Wyoming o prawach kobiet – październik/listopad 2019
  5. prelegent Skype z Australii oraz aplikacje Sway i Flipgrid– porównanie polskich i australijskich tradycji Bożego Narodzenia – grudzień 2019
  6. prelegent Skype z USA – wspomnienia II wojny światowej na Pacyfiku – styczeń/ luty 2020
  7. dodatkowy projekt Skype – Climate Action Project – październik 2019- filmy prezentacje o zmianach klimatycznych, wspólne sadzenie drzewka
  8. dodatkowe wirtualne wycieczki online: park Yellowstone, Jezioro Tahoe

 

  1. Ewaluacja

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, zostały przygotowane ankiety: dla uczniów i rodziców. Szczegółowa analiza obserwacji uczniów oraz danych pozyskanych w wyniku przeprowadzenia ankiet pozwoliła ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.

 Wnioski:

Obserwacja uczniów podczas zajęć pozwala na wysunięcie następujących wniosków:

Uczeń:

  • umie refleksyjne korzystać z nowych aplikacji
  • kształtuje kompetencje kluczowe
  • pracuje w przestrzeni wirtualnej
  • pracuje zespołowo i w grupie
  • skutecznie komunikuje się w języku polskim i angielskim
  • zbiera nowe informacje i dzieli się nimi
  • zdobywa nową wiedzę historyczną i stosuje ją w zadaniach projektowych
  • umie wyciągać wnioski w zadaniach projektowych
  • podejmuje decyzje w realizacji zadań
  • poszerza swoją wiedzę językową, historyczną, kulturową
  • otwiera się na nowości

 

Placówka:

 

  • zwiększenie kompetencji kluczowych uczniów
  • wzmacnianie współpracy międzynarodowej, kształtowanie otwartości, tolerancji
  • urozmaicenie procesu uczenia się i nauczania
  • poznanie nowych form i metod uczenia się i nauczania
  • poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły
  • budowanie pozytywnego i nowoczesnego wizerunku szkoły w wymiarze lokalnym i międzynarodowym
  • wspieranie innowacyjności i pozytywnych relacji w społeczności szkolnej

 

W wyniku przeprowadzonej wśród rodziców ankiety, można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć polegała na uatrakcyjnieniu zajęć, zapoznaniu uczniów do pracy online oraz zwiększenia wiedzy językowej i historycznej. Wpłynęła również  na umiejętność kształtowania kompetencji kluczowych.

Wyniki ankiety przeprowadzonej natomiast wśród dzieci, utwierdzają w przekonaniu,           że zajęcia związanie z aplikacjami są dla nich atrakcyjne oraz, że  przyczyniły się do rozwoju ich zainteresowań nowoczesnymi technologiami. Uczniowie oczekują kontynuacji zajęć.

Nauczyciel realizujący: Małgorzata Buszman, Sylwia Kunze