ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI TALK TOOLS

W ramach projektu PO WER

Dla uczniów klas I-III z seplenieniem międzyzębowym

 

Szkoła Podstawowa nr 35 w Gdańsku

 

Prowadząca: Joanna Tałaj

Miejsce: gabinet logopedyczny

Liczba uczniów: zajęcia indywidualne

Przybory: fleciki, słomki, piórka, szklanka z wodą, gra logopedyczna, karta pracy

 

Metody pracy: ćwiczenia narządów artykulacyjnych w oparciu o Terapię Pozycji Oralnej (Oral Placement Therapy)

Cele terapii: prawidłowa realizacja głosek z trzech szeregów,

Cele zajęć: Poprawna wymowa głoski /sz/, różnicowanie : /sz/ i /s/

Temat zajęć: Poszukiwacze /sz/

 

Przebieg zajęć

  • Gra logopedyczna z materiału „Poszukiwacze sz” – gimnastyka buzi i języka z wykorzystaniem klasycznej słomki i piórek
  • Praca z 12 flecikami i dmuchawkami zgodnie ze zhierarchizowanym protokołem zaprojektowanym przez specjalistów z TALK TOOLS do terapii mowy i karmienia.
  • Praca ze słomkami wykorzystywanymi zgodnie ze zhierarchizowanym protokołem zaprojektowanym przez specjalistów z TALK TOOLS do terapii mowy i karmienia.
  • Grafomotoryczna karta pracy z liśćmi- artykulacja: sza, szo, szu, sze, asza, esze itd.
  • Różnicowanie słuchowe /sz/ i /s/: dwa statki, dwóch piratów np. Szymon i Stefan, zadaniem dziecka jest przyporządkowanie ilustracji mających w nazwie /sz/ lub /s/ do odpowiedniego statku i pirata
  • Wpisanie informacji o zajęciach do zeszytu dziecka.

 

W ramach rozwoju swojego warsztatu pracy logopedycznej wzięłam udział w szkoleniu TALK TOOLS.

Metoda TALK TOOLS, jest Terapią Pozycji Oralnej (Oral Placement Therapy). To prawdopodobnie  najbardziej znana metoda interwencji logopedycznej pochodząca ze Stanów Zjednoczonych wykorzystująca do diagnozy i terapii określone narzędzia, m in. bloczki żuchwowe, tubki żuchwowe, wibratory Z-vibe i wibratory logopedyczne Jiggler. Polega ona na kształtowaniu konkretnego planu motorycznego przy użyciu metod dotykowych jakie spotykamy np. w fizjoterapii, stąd specjalistom pracującym tą metodą potrzebna jest gruntowna wiedza anatomiczna i dotycząca np. napięcia mięśniowego.

W trakcie szkolenia dowiedziałam się jak stosować bloczki, tubki, stabilizator żuchwy. Dowiedziałam się również jak skutecznie stosować fleciki i słomki, jak dawać sobie radę z seplenieniem międzyzębowym.

Szkolenie prowadzone było w języku polskim jednak wszystkie materiały wizualne były w języku angielskim. Po szkoleniu chcąc poszerzyć swoją wiedzę poszukiwałam informacji na temat Oral Placement Therapy już na stronach w języku angielskim ponieważ tam ten temat jest dużo szerzej opisany i dostępny niż w języku polskim.

Opisana metoda wymaga indywidualnej pracy z uczniem/pacjentem. Ponieważ nie była ona możliwa w czasie pandemii. Zajęcia z uczniami z wykorzystaniem narzędzi TALK TOOLS zrealizuję we wrześniu 2020.

Joanna Tałaj