Szkolny plan Erasmus+ w ramach akredytacji realizujemy już od września ubiegłego roku, ale mobilnością grupową do Ostravy rozpoczęliśmy podróżniczą część programu. Wierni naszym ekologicznym założeniom podróżowaliśmy pociągiem i rejsowym autokarem. Współpracujący z nami nauczyciele i uczniowie Základní škola, położonej w dzielnicy Ostrava – Poruba w Czechach przygotowali dla nas quizy i prezentacje o Czechach, o ekologii i zapoznawcze zabawy lingwistyczne pozwalające przełamać początkowe bariery, a następnie oprowadzili nas po swojej szkole. Parapety z licznymi roślinami ozdobionymi zabawnymi sloganami to inspirujący pomysł na zazielenienie naszej szkoły. Następne dni poświęciliśmy miejscom specyficznym dla tego miasta, zdominowanego latami przez przemysł wydobywczy:
- Witkowice dolne - obszar dawnej huty Witkowice z unikalnym zespołem architektury przemysłowej
- Wielki Świat Techniki – zajęcia na temat działania elektrowni jądrowych
- muzeum Ostrawskie – prezentujące kolekcje z zakresu nauk społecznych (historyczne, artystyczno-historyczne, ludowe, oraz z dziedziny archeologii prehistorycznej) oraz nauk przyrodniczych: geologiczne, botaniczne i zoologiczne
- Muzeum Górnictwa w Landek Park – ekspozycja przedstawiająca historię wydobywania węgla i metody jego pozyskiwania oraz sprzęt wykorzystywany do ratownictwa górniczego
- Zakład hydrologiczno – meteorologiczny, a w nim zajęcia na temat mierzenia parametrów opisujących warunki atmosferyczne, przebieg pomiarów, służące do nich przyrządy i znaczenie prognoz długo i krótkoterminowych
- ogród zoologiczny ze ścieżkami botanicznymi oraz modelami i replikami szkieletów rzadkich lub wymarłych gatunków zwierząt.
Razem z uczniami naszej szkoły partnerskiej zwiedziliśmy też Pragę, a w niej wszystkie topowe atrakcje.
Ostatniego dnia przeprowadziliśmy z uczniami ze szkoły czeskiej wywiady na temat funkcjonowania naszych szkół, w tym zasad, regulaminów i perspektyw i funkcji wychowawczych spełnianych przez nie. Zajęcia sportowe zakończyły wspólną część mobilności.
Celem wyjazdu było przede wszystkim:
- poznanie realiów funkcjonowania szkoły w Czechach i rozwijanie odrębności kulturowej
- rozwijanie kompetencji posługiwania się językiem obcym
- poznanie zasad rządzących naturą, rozumienie podstawowych pojęć naukowych oraz procesów technicznych w obszarze energetyki,
- rozumienie wpływu nauki i technologii, szczególnie przemysłu wydobywczego na świat przyrody
- świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie,
- kształtowanie samodzielności i odpowiedzialności
- rozumienie zasad postępowania i reguł zachowania ogólnie przyjętych w różnych społeczeństwach i środowiskach
- zdolność do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia.
Nasze relacje i fotoreportaże dostępne są na padlecie: https://padlet.com/tambelli_sylwia/erasmus-mobility-in-ostrava-qqjgcdpo182sbwkf