Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska.
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Są to standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te spełniają dwie funkcje:
- Wyznaczają główne kierunki pracy ( cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ.
- Stanowią punkt wyjścia do programowania ewaluacji SzPZ czyli sprawdzenia w jakim stopniu szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za idealny.
Szkolny Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie pełni rolę lidera, który inicjuje i ułatwia dokonywanie zmian oraz tworzy warunki do pracy przynoszącej sukcesy i rozwijającej społeczność szkolną.
Zadania Koordynatora:
- Pozyskiwanie współpracowników spośród członków społeczności szkolnej i rodziców.
- Pozyskiwanie sojuszników w społeczności lokalnej.
- Inicjowanie, organizowanie i koordynowanie prac związanych z promocją zdrowia w szkole.
- Kierowanie pracami Szkolnego zespołu ds. Promocji Zdrowia w zakresie planowania pracy, inicjowanie działań, ewaluacji, sprawozdań, itp.
- Współpraca Dyrekcją w sprawie planowania i realizacji szkoleń społeczności szkolnej w zakresie promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej.
- Współdziałanie z regionalnym/Wojewódzkim Koordynatorem wspierającym pracę szkół.
- Ustawiczne pogłębianie wiedzy, rozwijanie umiejętności w zakresie promocji zdrowia i pracy zespołowej.
- Propagowanie idei Szkoły Promującej Zdrowie w społeczności szkolnej i lokalnej.
Szkolny Zespół ds. promocji Zdrowia
W skład zespołu wchodzą:
Marlena Cuch – koordynator ds. promocji zdrowia
Małgorzata Skwira – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35 z Oddziałami Sportowymi
Monika Busler – rodzic
Stanisława Lomperta - rodzic
Mariola Pesta – nauczyciel
Dorota Rycharska – nauczyciel
Urszula Wilamowska- nauczyciel
Sylwia Tambelli – nauczyciel
Iwona Tomasik – nauczyciel
Anna Pilarek - nauczyciel
Izabela Pobikrowska – pedagog szkolny
Anna Musielak – pielęgniarka szkolna
Zadania Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia:
- Reprezentowanie potrzeb i poglądów społeczności szkolnej.
- Przepływ informacji o pracach i ustaleniach zespołu.
- Zgłaszanie własnych pomysłów, propozycji działań do realizacji.
- Praca metodą warsztatową z zaangażowaniem uczestników.
- Podejmowanie decyzji zespołowo.
- Ustalenie zakresu obowiązków, rozdzielenie pracy w zespole.
- Wspólne opracowanie planu promocji zdrowia.
- Zbieranie dokumentacji wszystkich działań szkolnych z zakresu promocji zdrowia.