Wsparcie dla rodzica - Szkoła Podstawowa nr 35 z Oddziałami Sportowymi im. Jana Parandowskiego

Szkoła Podstawowa nr 35 z Oddziałami Sportowymi im. Jana Parandowskiego w Gdańsku

Dzień dobry Państwu, początek roku szkolnego to trudny czas dla Państwa i dzieci. Zintegrowanie  dwóch skrajnych światów, wakacji i początku roku szkolnego nie należy do łatwych zadań. Towarzyszą temu trudne emocje, lęk, niepokój związany z tym co przyniesie nowy rok szkolny, dopasowywanie planu zajęć dzieci do Państwa godzin pracy zawodowej, do rozkładu jazdy komunikacji miejskiej…..Takich sytuacji mógłbym wymienić dużo więcej. Choć emocje są ważne i potrzebne, bowiem porządkują nasze życie, „informują” nas o tym co dla nas ważne, a co neutralne, gdzie zaangażować nasze zasoby wewnętrzne, a gdzie odpuścić, to w momencie kiedy nie są przepracowywane, nawarstwiają się, mogą stać się „dokuczliwe” i w dużym stopniu zakłócając naszą codzienność. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy możemy w skuteczny sposób wspierać nasze dzieci, czy są jakieś „złote” metody i techniki by zmienić ten stan? Odpowiedź brzmi tak. Choć nie jesteśmy w stanie spowodować że dzieci nie będą odczuwać trudnych emocji, to możemy w dużym stopniu wpłynąć na ich natężenie i spowodować że nie będą miały aż tak destrukcyjnego wpływu na dzieci.

               W tym celu, tak jak pokazuje praktyka bardzo istotnym elementem wspierania dzieci po powrocie do szkoły, a w szczególności tych dzieci które rozpoczynają naukę, jest przedstawienie szkoły w jak najbardziej pozytywnym „świetle”. Możemy wspomnieć że oprócz nauki i rozwiązywania zadań z matematyki, będzie również czas i miejsce na zabawę, wspominanie wakacji, wspólną integrację z nowymi kolegami i koleżankami, czas na wspólne wyjścia i „szaleństwo” na szkolnym placu zabaw. Im więcej z Państwa strony takich przykładów, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko szybciej przekona się do systematycznego uczestnictwa w życiu szkoły. W tym miejscu, chciałbym bardzo mocno podkreślić, że Rodzice w dobrej wierze, nieświadomie, „zafałszowują” obraz szkoły, opowiadając nieprawdziwe historie dziecku o szkole i o tym czego doświadczy. Takie sytuacje, na dłuższą „metę” prowadzą do rozczarowania i nieufności dziecka wobec Rodziców i znacząco, negatywnie mogą przekładać się na motywację systematycznego uczestnictwa w zajęciach szkolnych.

               Kolejną bardzo ważną kwestią, mającą istotny, przede wszystkim kojący wpływ na psychikę i sferę emocjonalną dziecka, jest podkreślenie przez Rodziców roli wychowawcy. W pierwszych dniach, a może i tygodniach, „odpukać” aby jak najkrócej, dzieci mogą tęsknić, lub w mniejszym większym stopniu przeżywać rozstanie z Rodzicami na czas godzin spędzanych w szkole. W tym celu, rozwijając powyższą myśl, bardzo istotne jest poinformowanie dziecka, o tym że w szkole czeka na nie wychowawca, któremu bardzo zależy na Jego dobru i poczuciu bezpieczeństwa, na tym aby „przeprowadzić” Je przez każdy trudny czas nauki szkolnej. Tak jak pokazuje praktyka i doświadczenie wielu Rodziców, wychowawca staje się wówczas „namiastką” Rodziców, wiarygodnym pośrednikiem pomiędzy tęskniącym dzieckiem i Rodzicem. Uczeń zaczyna coraz śmielej otwierać się na szkolną przygodę, radość i spokój wewnętrzy „zaczyna brać górę” nad lękiem i tęsknotą za Rodzicem. Teraz może rozwijać swoje zainteresowania i poznawać rówieśników.

               Istotną rolę odgrywa również to, aby w pierwszych tygodniach szkoły przykładać w znaczącym, większym stopniu wagę do sfery psychicznej i emocjonalnej dziecka, niż na osiągnięcia naukowe, dydaktyczne i najwyższe oceny. Jak pokazują badania naukowe, stres, trudne nieprzepracowane emocje „nie idą” w parze z osiągnięciami szkolnymi i procesami pamięciowymi. Uświadomienie tego, umożliwia uniknięcie cierpień dziecka w przyszłości, a wniosek jaki z tego płynie jest taki, aby emocje i psychika dzieci, stała się „numerem 1” i o to starajmy się przede wszystkim „zawalczyć”, we własnym zakresie, a w razie trudności z pomocą specjalistów. Możemy to osiągnąć, poprzez wsłuchiwanie się w to co dziecko do nas mówi, pocieszanie, kojenie trudnych emocji, przytulanie i zapewnianie że zawsze jesteśmy otwarci i gotowi żeby Je wspierać. To co zawsze się sprawdza, to uświadamianie dziecka, że nauka szkolna, nie wyklucza wspólnych wyjazdów z Rodzicami na wycieczki, wyjazdów do aquaparków czy na pizzę, odwiedzin Dziadków itp.

               Ostatnią kwestią w moim przekonaniu bardzo istotną jest fakt, że dzieci są bardzo dobrymi obserwatorami, najprościej to ujmując,  wyczuwają emocje Rodziców w związku z pójściem dziecka do szkoły, bardzo precyzyjnie kodują to co mówimy, ale również „chłoną” przekazy niewerbalne, wyraz oczu i twarzy, ton głosu. W takiej sytuacji pociecha ma duży problem z zintegrowaniem tego co słyszy o szkole, z tym co odczytuje z przekazów niewerbalnych (np. mówimy że w szkole czeka na Ciebie dużo ciekawych atrakcji, a ton głosu jest niepewny a wyraz twarzy i oczu niespokojny). Jeśli to co mówimy dziecku o szkole, jest skrajnie odmienne z tym co ujawniają nasze „sygnały” niewerbalne, może to spowodować w dziecku niepokój i zakłopotanie. Dlatego bardzo ważne jest to, aby uświadomić sobie tę kwestię i w miarę możliwości zapewnić dziecku, np. odprowadzając do szkoły,   spokojną atmosferę, rozmowę o rzeczach wzbudzających w dziecku radość i zadowolenie.

               Szanowni Państwo, ten krótki wpis nie wyczerpuje tematu, zachęcam Państwa do konsultacji, zawsze kiedy Państwo podejrzewacie że dziecko nie radzi sobie z trudnymi emocjami, kiedy pojawia się niechęć do pójścia do szkoły, kiedy gorzej zasypia, czy wybudza się z płaczem. Niektóre zachowania, niekiedy przerażające Rodziców, nie muszą oznaczać poważnych trudności, ale warto szerzej przyjrzeć się problemom i wspólnie wypracować optymalną strategię, umożliwiającą dziecku pokonanie wszelkich negatywnych doświadczeń.

 

Pozdrawiam Marcin Ciepliński

Szanowni rodzice,

dziś kolejna porcja  filmu z serii wsparcie w czasach epidemi

 

Konflikty w rodzinie - jak do nich nie dopuścić

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=TfpFjgQc8J0&feature=youtu.be

 

 

 

Kącik zachęca do oglądania!

 

powrót do góry